پشتیبانی ماهیانه

ارزش های سیستم دوربین های مداربسته و اعلام حریق و اعلام سرقت بر کسی پوشیده نیست. اما تمام سیستم های هشدار دهنده و نظارتی نیاز به بازدید و پشتیبانی و سرویس دوره ای دارند.

هر سیستمی دارای موارد و اجزایی بوده که باید به موقع رسیدگی و سرویس شوند.

در غیر اینصورت خرابی این اجزا، باعث خرابی های بزرگتر و از جمله از کار افتادن آن سیستم خواهد شد.

مطالب زیر به دلیل اهمیت همین موضوع و برای آگاهی هر چه بیشتر کارفرمایان و صاحبان سیستم های دوربین های مداربسته و سیستم های اعلام حریق تنظیم شده اند.

شناخت آسیب های سیستم ها

الف) سیستم نظارتی دوربین های مداربسته

در سیستم دوربین های مداربسته اجزای زیر وجود داشته که باید به صورت دوره ای بازدید و سرویس شوند:

نمایی از فن DVR و هارد و باتری بکاپ یک دستگاه ذخیره ساز (DVR)

۱- فن ذخیره ساز)

مهمترین عامل خرابی DVR فن آن است. و مهمترین عامل کنترل در پشتیبانی است.

این فن باید گرمای داخل دستگاه را بیرون ببرد گرمایی که براثر کارکرد پردازنده ها و هارد داخل دستگاه ایجاد می شود.

اما به مرور زمان گرد و خاک بر روی پره های فن نشسته و پروانه فن سنگین می شود

این افزایش وزن فن باعث فشار بیشتر روی موتور فن و پایین آمدن سرعت آن خواهد شد.

هرچه زمان بیشتری سپری شود تجمع گردوخاک بیشتر شده و دور فن پایین تر می آید

در صورتی که برق موتور روی ۱۲ ولت است و می خواهد با دور بالا ادامه ی کار دهد

اما این وزن زیاد فن مانند یک مانع قوی جلوی چرخش آن را گرفته و این باعث داغ شدن خود فن شده و این گرمای زیاد بالاخره باعث آسیب جدی به موتور فن خواهد شد.

پس فن خراب می شود. اما این خرابی باعث تجمع حرارت اجزای داخلی ذخیره ساز شده و یکی یکی آنها را نیز تحت شعاع قرار می دهد.

آسیب پذیر ترین عضو این مجموعه بعد از خرابی فن، هارد دستگاه است

که با خرابی آن عمل ذخیره سازی متوقف می شود. در اینصورت دستگاه فقط تصاویر دوربین ها را نشان می دهد

(ممکن است یک آلارم هم بعد از این اتفاق از DVR شنیده شود) این در حالی است که گرمای داخل DVR که باعث خرابی هارد شده به اتمام نمی رسد و هاردها بعد از خرابی نیز همچنان به تولید گرما ادامه می دهند

چون هنوز برق هارد برقرار است و این گرما نیز بیشتر از قبل خواهد بود .

تاثیر خرابی فن

چنانچه فکری به حال گرمای داخل DVR نشود این گرما به زودی به پردازنده های DVR نیز آسیب جدی وارد خواهند کرد.

در اینصورت DVR خاموش روشن می شود یا ممکن است موقع روش شدن، روی مرحله ای متوقف شود

و مثلاً فقط آرم دستگاه را نشان می دهد. یا ممکن است کاملاً خاموش شود

که این حالات ممکن است نشان از خرابی منبع تغذیه (آداپتور -پاور) DVR نیز باشد

که این افزایش دمای قطعات باعث کشیده شدن جریان بیشتر از منبع تغذیه شده و آن نیز گرم می شود

و این گرما به مرور زمان قطعات داخلی منبع تغذیه را نیز خراب می کند

که در این حالت با دست زدن به بدنه منبع تغذیه متوجه گرمای بیش از حد بدنه آن خواهید شد.

یعنی یک خرابی فن می تواند کل سیستم مداربسته را از کار بیاندازد.

حال اگر به صورت دوره ای خاک فن و دستگاه DVR گردگیری شود، نیازی به تعویض هیچ قطعه ای نبوده و سیستم بدون وقفه و مشکل به کار خود ادامه خواهد داد.

به همین دلیل است که فن دستگاه مهمترین پارامتر در پشتیبانی دوربین های مداربسته است.

۲- ساعت و تاریخ سیستم)

معمولاً کلیه ساعت ها دارای خطا بوده و طبیعی است اما چرا این آیتم در پشتیبانی مهم است؟

زیرا مشکل طبیعی ساعت ها باعث از تنظیم خارج شدن ساعت ها بعد از مدتی از آخرین تنظیم خود خواهد شد

که نیاز به تنظیم مجدد دارند ساعت DVR ها نیز همینگونه اند و بعد از مدتی نیاز به تنظیم دارند

که این مدت بستگی به نوع دقت آن ساعت و یکسری تنظیمات دارد

مثلاً اگر DVR دارای گزینه تنظیم خودکار از اینترنت باشد، و ما این گزینه را فعال کنیم، و ارتباط DVR با اینترنت نیز برقرار باشد،

هیچ وقت ساعت نیاز به تنظیم دقیق نخواهد داشت

البته اینگونه دستگاه ها خاص هستند و اکثر DVR ها چنین گزینه ای نداشته و بعد از مدتی نیاز به تنظیم مجدد دارند

این مدت را خودتان می توانید تشخیص دهید معمولاً از تنظیم خارج شدن ساعت تا چند دقیقه قابل تحمل است

اما وقتی به چند ساعت برسد، تصاویر ذخیره شده سندیت خود را از دست داده

و این برای اثبات وقوع جرم در زمان ارائه به دادگاه و مراجع قضایی اعتبار نخواهد داشت.

پس ساعت DVR نیز پس از مدتی باید تنظیم دقیق شود.

۳- هارد DVR)

مورد مهم بعدی در پشتیبانی سیستم دوربین های مداربسته هارد DVR می باشد

حتی اگر فن دستگاه به طور منظم گردگیری شود

چون هاردها به طور ۲۴ ساعته در حال رکورد شدن و در واقع کار شدید هستند،

دارای یک طول عمری مشخص بوده و بعد از آن طول عمر، از کار خواهند ایستاد

این طول عمر بستگی به نوع هارد و میزان باری است که ما با تنظیمات رکورد به آن هارد اعمال می کنیم.

همچنین قرار گرفتن هارد در دستگاه و شرایط مختلف طول عمر هاردها را تغییر می دهند.

مثلاً اگر هاردی در یک دستگاه ۴ کاناله با ۲ دوربین قرار گیرد طول عمر بیشتری نسبت به هاردی با همان مشخصات داشته که در در یک دستگاه ۴ کاناله با ۴ دوربین قرار می گیرد.

در واقع هر چه تعداد دوربین ها افزایش یابد، فشار و بار بیشتری به هارد متحمل شده و طول عمر هارد کم می شود

نکته مهم:

اگر نوع رکورد تصاویر بر روی دائمی یعنی ۲۴ ساعته باشد نیز طول عمر هارد کم می شود

برعکس اگر برای ذخیره تصاویر زمانبندی تعریف شود مثلاً ساعاتی از شبانه روز ضبط نشود، یا طوری تنظیم شود

که در صورت وجود حرکت در تصاویر عمل ضبط انجام شود، طول عمر هارد افزایش خواهد یافت.

تنظیم با آلارم نیز طول عمر هارد را افزایش می دهد.

در این خصوص ذکر این نکته نیز ضروری است که هارد تنها طول عمر کمتری نسبت به دو هارد در یک دستگاه دارد

به عنوان مثال ۳ هارد با مشخصات یکسان را در نظر بگیرید که یکی از آنها در یک DVR و دوتای دیگر در یک DVR دیگر نصب شوند.

اگر هارد تنها ۲ سال عمر کند هرکدام از آن دو هارد دیگر حتماً ۴ سال را عمر می کنند

چون وقتی داخل یک DVR دو هارد نصب می شود زمانیکه یکی از هاردها پر می شود،

استراحت می کند و هارد دیگر وارد مدار می شود تا زمانیکه این هم پر شود

آنگاه زمان استراحت این شروع شده و هارد اولی شروع به کار می کند

بنابراین زمان فعالیت این هاردها به نصف و طول عمر آنها دوبرابر خواهد شد.

با وجودیکه هاردها دارای گارانتی هستند و زمان گارانتی اشاره ای غیر مستقیم به طول عمر هارد دارند،

اما همیشه باید به عملکرد هارد و عمل ذخیره سازی DVR توجه داشت

چون هر وسیله ی برقی در هر لحظه ای ممکن است از کار بایستد.

از کار ایستادن یک دوربین یا DVR یا سایر اجزای سیستم مداربسته به راحتی نمایان می شود

روش تست هارد در پشتیبانی

برای اینکه از سلامت هارد آگاه باشیم باید به علامت رکورد روی صفحه تصویر دقت کنیم

یا روی بدنه دستگاه یک LED به نام REC یا HDD باید در حال چشمک زدن باشد

اگر این علائم در دسترس نباشند مثلاً وقتی که از اینترنت یا از طریق شبکه کامپیوتری به سیستم دوربین ها متصل هستید،

حتماً باید تصاویر گذشته دوربین ها را ببینید تا مطمئن شوید که هارد در حال کار است

همچنین می توانید از طریق منوی DVR وارد تنظیمات هارد شوید و وضعیت هارد را بررسی کنید که باید Normal یا طبیعی باشد.

چنانچه هر کدام از موارد فوق حکایت از خرابی هارد داشتند بهتر است ابتدا کابل های هارد را چک کنید

شاید سوکت ها در جای خود محکم نباشند یا دستگاه را خاموش کنید و کابل ساتای هارد را سرو ته کنید

و بعد دستگاه را دوباره روشن کنید.

چنانچه مشکل رفع نشد پاور یا منبع تغذیه دستگاه را با یک منبع تغذیه سالم تعویض کرده و دوباره چک کنید

اگر درست شد منبع تغذیه ضعیف است و باید تعویض شود

اما اگر درست نشد دیگر خرابی از هارد بوده و هارد باید تعویض شود.

۴- باتری بکاپ DVR)

این باتری نیز مانند هارد ۲۴ ساعته در حال کار است و بعد از مدتی از کار خواهد ایستاد.

وظیفه این باتری نگه داشتن ساعت و تاریخ تنظیم شده است

اگر ساعت و تاریخ دستگاه DVR از تنظیم خارج شده باشند و با تنظیم مجدد ،

با یک قطع و وصل برق یا خاموش روشن شدن DVR دوباره از تنظیم خارج شوند،

یعنی باتری خراب بوده و باید تعویض شود. باید توجه داشت که وقتی ساعت و تاریخ صحیح نباشد

فایل های ذخیره شده در هارد DVR نیز با تاریخ اشتباه ذخیره می شوند

و درواقع فایل ها سندیت خود را از دست می دهند و در بسیاری از مواقع دسترسی به آن تاریخ نیز غیر ممکن می شود

یعنی در هنگام بازبینی تصاویر نمی توان تاریخ بازبینی را به ان تاریخ روی تصاویر تنظیم نمود.

برای تعویض باتری بکاپ باید دقت کنید که روی باتری های بکاپ  عددی نوشته شده

که در هنگام خرید باید همان باتری با همین عدد تهیه شود.

در اکثر دستگاه ها برای باتری بکاپ یک سوکت در نظر گرفته شده که به راحتی قابل تعویض هستند

اما در بعضی دستگاه ها این باتری به برد DVR لحیم شده که در اینصورت تعویض باتری با دقت بیشتری انجام شود

و در صورت نیاز دستگاه به واحد خدمات پس از فروش هدایت شود.

۵- تمیز کاری دوربین ها)

گرد و خاک با رطوبت یا بارندگی وجود دود و ریز گرد و همچنین انواع حشرات از جمله مواردی هستند

که باعث کثیف شدن شیشه جلوی دوربین ها می شوند.

تمیزکاری لنز دوربین مداربسته

کثیفی شیشه جلوی دوربین ها کثیفی لنز دوربین را در بر داشته بنابراین تصویر دوربین ها مات یا تار شده

و کیفیت تصاویر کم خواهد شد این کثیفی تاثیر بیشتری در شب خواهد داشت

و تصویر شب دوربین تقریباً قابل تشخیص و استفاده نخواهد بود

و هرچه از این وضعیت زمان بیشتری سپری شود

این کثیفی باز هم بیشتر شده تا جایی که استفاده از آن دوربین تقریباً غیر ممکن می شود.

بررسی تعمیر دوربین مداربسته

بنابراین لازم است دوربین های نصب شده نیز نیاز به پشتیبانی داشته

و باید به صورت دوره ای تمیزکاری شوند. این موضوع برای دوربین های در فضای باز و آزاد بیشتر اهمیت دارد

البته دوربین های داخلی نیز از این قواعد مستثنی نیستند.

۶- سلامت تصویر دوربین ها) اینکه

(۱)چند دوربین در مجموعه ای نصب شده و چند تصویر در حال نمایش است یا

(۲) زاویه دید دوربین ها تغییر نکرده باشند و یا اینکه

(۳) تصویرشان نویز دار یا تار نباشد، از جمله موارد کنترل سلامت دوربین ها است

و این موارد توسط پشتیبان دوربین مداربسته که به صورت دوره ای از سیستم دوربین های مداربسته آن مجموعه بازدید می نماید نیز رسیدگی و در صورت وجود مشکل برطرف خواهد شد.

۷- سلامت ظاهری سیستم)

آخرین مورد مهم در پشتیبانی دوربین های مداربسته توجه و بررسی سیستم از شکل ظاهری است

ممکن است سیستم دوربین های مداربسته از لحاظ فنی مشکلی نداشته باشد

اما بعضی علایم در بعضی از اجزای این سیستم خبر از خرابی در آینده ای نزدیک می دهند.مثلاً

۱: وجود خراش در یکی از کابل های دوربین ها

که باعث اکسیده شدن سیم داخلی آن شده و به زودی تصویر دوربین نویز دار شده و یا قطع خواهد شد

خراشیدگی کابل RG-59 دوربین

۲: وجود آب در داخل یکی از دوربین ها

که یعنی یک نشتی در آب بندی دوربین وجود داشته و با بارندگی بیشتر این آب به برد دوربین خواهد رسید و دوربین از کار می ایستند یا بخار آن آب به قطعات برد دوربین آسیب می زند

نفوذ آب باران در دوربین

۳: به صدا آمدن فن رک یا DVR

که نشان از نشستن گرد و خاک روی پروانه فن داشته و این عامل سبب نابودی کل سیستم خواهد شد. (طبق توضیح بند اول همین مقاله)

۴: زخمی بودن بدنه دوربین یا رک یا DVR

که نشان از دستکاری غیر مجاز و ناموفق داشته و در صورت تکرار می تواند باعث موفقیت طرف خرابکار و از کار افتادن سیستم شود. این مورد می تواند به شکل های دیگری نیز باشد مثلاً علائم سوختگی ، شکستگی ، وجود آب یا مواد شیمیایی ، پاشش رنگ و سایر مواردی که می تواند در کار سیستم اختلال ایجاد نماید.

۵: استفاده از تجهیزات سیستم برای منظورهای دیگر

مثلاً به پایه دوربین طنابی برای رخت یا پرچم و غیره متصل کرده اند یا در رک مخصوص DVR تجهیزات یا لوازم دیگر مانند تجهیزات فیبر نوری یا شبکه کامپیوتری یا حتی لوازم شخصی قرار داده اند یا از کانال یا داکت کابل دوربین ها ، کابل های دیگری مثل کابل برق عبور داده اند یا کابل دیگری عبور داده اما درب داکت ها و باکس دوربین ها را به درستی نبسته اند که باعث نفوذ آب یا حشرات به داخل آنها شده و در آینده باعث خرابی در سیستم نموده یا اعمال کار و خدمات را دچار چالش هایی جدی می کند. پس این موارد نیز جزئی از پشتیبانی سیستم نظارتی بوده و باید به صورت دوره ای بررسی شوند.

 

ب) سیستم اعلام حریق

در سیستم اعلام حریق اجزای زیر وجود داشته که باید به صورت دوره ای بازدید و سرویس شوند:

۱-چراغ های اخطار روی پنل)

مهمترین کاری که برای پشتیبانی سیستم اعلام حریق تعریف شده است ،

توجه به چراغ های روی پنل یا مرکز کنترل اعلام حریق است.

سیستم های اعلام حریق دارای یک مدار عیب یاب داخلی هستند

که تا حد زیادی ما را از اشکالات سیستم با خبر می کنند

🔥 مرکز کنترل اعلام حریق

روشن شدن چراغ زرد به معنای وجود خطا در سیستم اعلام حریق است

به طور کلی ۳ نوع اخطار در اعلام حریق وجود دارد نوع اول اخطارهای کم اهمیت هستند

که مربوط به خطاهای قابل چشم پوشی هستند

مانند بازبودن قفل صفحه کلید و قطع و وصل برق که با تک بوق از روی دستگاه اطلاع رسانی می شود

نوع دوم اخطارهای غیر قابل چشم پوشی هستند و این خطاها در کار سیستم اختلال ایجاد می کنند مانند:

خطای قطعی یا اتصالی سیم دتکتورها یا اخطار باتری یا ارت که با بوق های بلند تر از دستگاه اطلاع رسانی می شود

دسته سوم اخطارهای حریق است که بعد از تحریک شدن دتکتورها براثر حریق ایجاد می شوند

که آژیرها به صدا در خواهند آمد. حال اگر به اخطارهای نوع دوم رسیدگی نشوند

ممکن است به مرحله سوم نرسیم بنابراین لازم است پشتیبان سیستم در وهله ی اول از طریق نشانگرهای روی دستگاه خطاهای ایجاد شده را بررسی و برطرف نماید.

۲-باتری های سیستم)

مورد مهم دیگر در پشتیبانی سیستم اعلام حریق تست باتری های کنترل پنل می باشد.

داخل کنترل پنل اعلام حریق دو عدد باتری قرار داشته که وظیفه آنها تامین برق دستگاه در زمانهای قطع برق شهری است

سیستم اعلام حریق – tarahanmadar

نمایی از محتویات داخلی مرکز کنترل اعلام حریق

این باتری ها نیز دارای طول عمر یا تاریخ انقضای مشخصی بوده که براساس گارانتی آنها مشخص می شود

و بهتر است پس از سپری شدن مدت گارانتی یا همان تاریخ انقضا، آنها را تعویض نمود.

اما چون زمان های قطعی برق شهر خیلی کم است،

در زمان های زیادی این باتری ها در حالت شارژ قرار داشته و این برای آن ها خوب نیست خوب زمانی است

که باتری به طوری مرتب شارژ و دشارژ می شود

بنابراین برای افزایش راندمان و طول عمر باتری بهتر است

پشتیبان سیستم اعلام حریق در زمان حضور و بررسی معایب سیستم، برق شهری دستگاه را قطع کرده

تا دستگاه از باتری استفاده کند. با این کار هم سلامت باتری آزمایش می شود

و هم به سلامت و طول عمر آن کمک می کنیم اگر با اینکار خیلی زود دستگاه خاموش شود

پس باتری ها خراب هستند باتری های سالم لااقل باید ۲ ساعت دستگاه را روشن نگه دارند.

۳-تمیزکاری دتکتورها)

از دیگر کارهای مهم در پشتیبانی سیستم اعلام حریق تمیز کاری دتکتورها می باشد.

دتکتورهای دود بیشترین خرابی را بین دتکتورها دارند

دتکتور دودی اعلام حریق تسلا-شستی آژیر حرارتی تسلا-گازی زیتکس

دتکتور دودی اعلام حریق تسلا

زیرا سنسور دود از یک توری تشکسل می شود که دود از آن عبور می کند

اما این منفذهای این توری به مرور زمان توسط گردوغبار محیط بسته شده و چنانچه آتش سوزی شود،

دود حاصله نمی تواند از منفذهای توری به داخل دتکتور نفوذ کند

یا حجم بسیار کمی از دود وارد شده که در هر صورت دتکتور دود عمل نخواهد کرد

پس این سیستم عملکرد مطمئنی در زمان وقوع حادثه و حریق نخواهد داشت.

پس حتماً لازم است به صورت دوره ای پشتیبان سیستم اعلام حریق دتکتورها را بادگیری کند.

۴-تست دتکتور، شستی و خروجی ها)

سالم بودن کنترل پنل و دتکتورها اتمام کار پشتیبانی سیستم اعلام حریق نیست

بلکه باید دتکتور ها و خروجی های این سیستم نیز بررسی شوند تا مطمئن باشیم

که در زمان وقوع حادثه عمل اطلاع رسانی انجام خواهد شد.

بنابراین در این مرحله از پشتیبانی باید وضعیت سلامت و عملکرد دتکتورها با یک حریق ساختگی با دستمال کاغذی یا روزنامه و یا اسپری مخصوصِ تست دتکتورها، آزمایش شوند.

اسپری تست دود زیتکس

اسپری تست دود زیتکس

پشتیبان سیستم اعلام حریق در حال انجام آزمایش دتکتور

در این آزمایش علاوه بر اینکه دتکتور مورد نظر آزمایش می شود،

عملکرد کنترل پنل و خروجی های آن نیز آزمایش خواهند شد.

خروجی ها معمولاً آزیر یا زنگ اعلام حریق است

اما در بسیاری موارد خروجی را به تلفن کننده ها نیز مجهز می کنند

تا در زمان وقوع حریق ، به افراد خاصی اطلاع رسانی شود

که در اینصورت وضعیت عملکرد تلفن کننده نیز بررسی خواهد شد.

همچنین شستی ها نیز باید مورد بررسی و تست قرار بگیرند

معمولاً شستی ها دارای یم کلید تست بوده که اگر در جای مخصوص خود در شستی قرار داده شود،

شستی تحریک می شود که در اینصورت باید اعلام حریق فعال شود

شستی های برگشت پذیر یا شیشه ای نیز واکنش های مشابه دارند.

۵-سلامت ظاهری سیستم)

مرحله آخر پشتیبانی سیستم اعلام حریق بازبینی ظاهری اجزای این سیستم است

چراکه برخی از اتفاقات فعلی ممکن است تاثیر چندانی در عملکرد سیستم ایجاد نکنند

اما در آینده تاثیر خود را خواهند گذاشت مانند خراشیدگی سیم و کابل ها- استفاده از داکت ها کانال های اعلام حریق برای مصارف دیگر – آب خوردگی دتکتور یا وجود وجود آب در پنل اعلام حریق یا آژیرها از جمله موارد هستند که باید بررسی و نظارت گردند.

بررسی تعمیر دوربین مداربسته

بازگشت به تمامی مقالات